Privacy regelement
SCTZ heeft als doel dat te doen wat nodig is om de gegevens van cliënten te beschermen en wil daar dus zorgvuldig mee omgaan. Hiervoor is dit privacy document opgesteld.
SCTZ maakt gebruik van een beveiligd digitaal cliëntdossier.
Persoonsgegevens:
Met persoonsgegevens bedoelen we gegevens die persoonlijke informatie over u bevatten, zoals uw naam, adres, geboortedatum en Burgerservicenummer (BSN). Naast persoonsgegevens bestaan er ook bijzondere persoonsgegevens. Dit gaat bijvoorbeeld om uw levensovertuiging of gegevens rond uw gezondheid.
Verwerken van persoonsgegevens:
Met verwerken bedoelen we alles wat we met persoonsgegevens kunnen doen, zoals verzamelen, vastleggen, opslaan, aanpassen, ordenen, gebruiken, bekendmaken, doorgeven of verwijderen.
We verwerken persoonsgegevens van cliënten, ouders/wettelijk verantwoordelijken van minderjarige cliënten, verwijzers, vrijwilligers, sollicitanten, medewerkers, stagiaires.
Van cliënten, ouders/wettelijk verantwoordelijken van minderjarige cliënten verwerken we de volgende persoonsgegevens:
- Identificatiegegevens: uw naam, achternaam, geslacht, geboortedatum, BSN, adres, e-mailadres en uw telefoonnummer. We kunnen u vragen uzelf te identificeren om er zeker van te zijn dat u daadwerkelijk de persoon bent.
- Persoonlijke gegevens: zoals of u getrouwd bent of kinderen heeft.
- Gegevens ten behoeve van financiering: Gegevens ten behoeve van de financiering van de zorg.
- Bijzondere persoonsgegevens, indien van toepassing:
Gegevens over uw identiteit (geloofsrichting/kerkgenootschap).
Gegevens over uw gezondheid (waaronder risicogegevens).
Van verwijzers, vrijwilligers, sollicitanten, medewerkers en stagiaires verwerken we de volgende persoonsgegevens:
Identificatiegegevens: uw naam, achternaam,, naam en adres van uw organisatie, werke-mailadres en uw werktelefoonnummer: We kunnen u vragen uzelf te identificeren om er zeker van te zijn dat u daadwerkelijk de persoon bent.
Gegevens ten behoeve van financiering:
- Gegevens ten behoeve van de financiering van de zorg.
- Gegevens ten behoeve van uitbetaling van geleverde diensten
Vertrouwelijkheid:
Alle gegevens over cliënten en hulpverlening zijn vertrouwelijk en niet zomaar op te vragen. Niet door instanties, niet door andere hulpverleners en niet door familie of andere personen. Dat kan
alleen met toestemming van cliënten (als je 16+ bent) of van hun ouders (16-) of gezaghebbenden zoals in geval van een onder toezichtstelling (OTS).
Een dossier delen we ook niet zomaar. Dit document is een belangrijk onderdeel van de hulp. Het bevat gevoelige en niet openbare informatie, zoals persoonsgegevens, aanmeldinformatie en documenten, leerdoelen, een hulpverleningsplan en de resultaten.
Uitzonderingen
Er zijn een paar uitzonderingen. Informatie uitwisselen met andere, rechtstreeks bij de hulp betrokken hulpverleners van SCTZ en verwijzers mag bijvoorbeeld wél zonder toestemming. Dat is om de hulp aan jullie goed en snel te kunnen afstemmen.
Ook als er sprake is van een melding volgens de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling, of als een gezinsvoogd of de Raad voor de Kinderbescherming om informatie vraagt, mag er informatie worden gedeeld. Als de informatie op deze manier wordt gedeeld dan brengen wij je daarvan zoveel mogelijk op de hoogte.
Geheimhouding:
Beroepskrachten in de jeugdzorg hebben een beroepsgeheim. Dat betekent dat ook dat medewerkers van SCTZ geen informatie over jou of je kind aan anderen geven, zonder dat je daar toestemming voor geeft. Wanneer SCTZ denkt dat het (om jou te kunnen helpen) belangrijk is om informatie uit te wisselen, zal hij/zij daarover altijd eerst met jou in gesprek gaan en uitleggen welke informatie hij/zij, met wie en met welke reden wil delen.
Opvragen gegevens:
Het recht op inzage, afschrift en vernietiging mag alleen gebruikt worden door de volgende personen:
- Iedere volwassen cliënt.
• De ouder met gezag (of voogd) als de cliënt nog geen twaalf jaar oud is.
• De jeugdige én de ouder met gezag (of voogd) als de cliënt al wel twaalf maar nog geen zestien jaar is.
• Door de jeugdige zelf als de cliënt zestien jaar of ouder is.
Correctie en vernietiging:
Als het dossier aantoonbare onjuistheden bevat, dan heb je recht op correctie daarvan. Mocht je het niet eens zijn over bepaalde informatie in het dossier, dan heb je ook het recht om een ‘eigen verklaring’ toe te voegen. Ten slotte kun je vragen om vernietiging van (een deel van) het dossier. In de meeste gevallen zal hier (na een schriftelijk verzoek) binnen uiterlijk 3 maanden gehoor aan gegeven worden.
Het recht op inzage, afschrift en vernietiging mag alleen gebruikt worden door de volgende personen:
• De ouder met gezag (of voogd) als de cliënt nog geen twaalf jaar oud is.
• De jeugdige én de ouder met gezag (of voogd) als de cliënt al wel twaalf maar nog geen zestien jaar is.
• Door de jeugdige zelf als de cliënt zestien jaar of ouder is.
Bewaartermijn dossier jeugdhulp:
ls de hulp stopt dan wordt het dossier gesloten en bewaren we het nog 20 jaar. Deze bewaartermijn is wettelijk bepaald. Al die tijd kun je gebruik blijven maken van je recht op inzage, afschrift, correctie en vernietiging. Daarna wordt het dossier definitief vernietigd.